Spring naar content

Atelierpedagoog Marieke van Oyen: “Een creatieve flow is waardevol voor een kind”

Bij bso de Plu in het Talentencentrum Bavel maken kleuters na schooltijd kennis met verschillende materialen. De ene keer ontdekken ze zoutdeeg, de andere keer verf of ze maken bouwwerken met erwten en satéprikkers. Atelier pedagoog Marieke van Oyen neemt ze keer op keer mee op creatieve ontdekkingsreis. 

Marieke van Oyen werkt al bijna zes jaar bij Kober kinderopvang. Haar opleidingsachtergrond is een combinatie van sociaalpedagogische hulpverlening en docent beeldende vorming en kunst. Sinds haar start bij Kober, combineert ze deze twee passies. Vorig jaar volgde ze via Kober een eenjarige opleiding tot atelierpedagoog bij Atelier in een koffer om het ontdekkende karakter van kinderen te ondersteunen en ze daarbij te begeleiden.

Ontdekkingsreis voor jonge kinderen

Deze opleiding was precies waar Marieke naar op zoek was en sluit aan bij de pedagogische visie van Kober. Een atelierpedagoog is iemand die op professionele wijze met kinderen werkt en de creatieve processen van kinderen ondersteunt. “Ik hecht veel waarde aan het creatieve proces”, legt Marieke uit. “Volledig openstaan voor en opgaan in een creatieve flow is waardevol voor een kind. Het prikkelt de fantasie, de nieuwsgierigheid en vergroot het zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Belangrijke vaardigheden voor de toekomst.” Kober streeft ernaar kinderen ruimte te bieden voor ontwikkeling. Daarbij ondersteunen de pedagogisch medewerkers de kinderen door ze zelf op ontdekkingstocht te laten gaan.”

Tijdens haar opleiding leerde Marieke hoe ze het creatieve proces het beste kan ondersteunen. Marieke geeft aan dat Kober het ontdekken hoog in het vaandel heeft staan. Marieke: “Als pedagogisch medewerker volg ik een leerlijn voor kleuters om hun ontwikkeling te stimuleren. Daarbij maak ik gebruik van creatieve projecten die dit ondersteunen. Als we werken met het zoutdeeg dan beginnen we echt bij het begin: het maken van het deeg. Bij het mengen van het bloem en het water start de creatieve ontwikkeling al. Daarna mogen ze er zelfstandig mee aan de slag. De focus ligt daarbij op het materiaal.”

Niet alleen voor kinderen, maar ook voor pedagogisch medewerkers is deze werkwijze belangrijk. “Als pedagogisch medewerker laat ik het oordeel los”, legt Marieke uit. “Ik laat de kinderen bijvoorbeeld niet meteen een voorbeeld zien. Ze krijgen materiaal en gaan aan de slag met kijken, voelen en uitproberen wat het allemaal kan.

Daarbij begeleid ik ze wel door technieken voor te doen en ideeën aan te reiken. Daarna geef ik ze nieuw materiaal zodat ze verdieping aan kunnen brengen in hun bestaande werk. Ik kies alleen voor materiaal met een open einde. Dat betekent dat het materiaal niet iets voorstelt, maar gewoon materiaal is. Denk bijvoorbeeld aan een ronde sticker, dat kunnen ogen zijn, gaten, druiven, noem maar op. Met een beetje fantasie is alles mogelijk.”

Kennis delen met collega’s

Marieke deelt haar opgedane kennis sinds kort ook met haar collega’s van het Talentencentrum. “Ik presenteer wat ik heb geleerd aan mijn collega’s en doe dit door de theorie te combineren met een praktijkopdracht die vergelijkbaar is met de opdrachten voor de kinderen. Zo kunnen ze ervaren wat ik de kinderen leer en op welke manier ik dat doe. Dat werkt beter dan het alleen maar vertellen.” Marieke zoekt ook steeds weer nieuwe inspiratie voor opdrachten. “Deze beweging wordt steeds groter”, legt ze uit. “Dagelijks komen er nieuwe ideeën bij en zelf ontdek je ook wat er in de praktijk werkt. Het is fijn om te zien dat steeds meer pedagogisch medewerkers de kracht van deze leervorm zien.”

Afwisseling en mogelijkheden bij Kober

Naast haar werk op de bso geeft Marieke ook bijles op de basisscholen in het talentencentrum in Bavel. In de toekomst hoopt ze atelierdagen te organiseren voor kinderen van alle leeftijden. “De invulling is nog niet rond, maar mijn doel is om voor alle basisschoolkinderen dagen te organiseren waarop zij creatief aan de slag gaan. Het mooie van atelierpedagoog zijn, is dat ik de mogelijkheden heb om met al deze verschillende doelgroepen te werken. Deze afwisseling maakt mijn baan zo fijn. Ik probeer de kinderen altijd zelf te laten ontdekken, ongeacht de leeftijd die zij hebben.”

Marieke merkt dat Kober waarde hecht aan creativiteit en dat de organisatie de talenten van medewerkers omarmt. “Ik merk dat mijn kwaliteiten gezien worden en dat ik de ruimte krijg ze te ontwikkelen. Kober is een open organisatie waar iedereen openstaat voor het leren van iets nieuws. Dat geldt niet alleen voor beeldende kunst, maar ook voor muziek, theater of zelfs sport en techniek. De ontwikkeling van het kind staat centraal en als jij daar op een unieke manier invulling aan kan geven dan wordt dat gewaardeerd.”

Wil jij ook je passie delen met kinderen? Bekijk hier al onze vacatures of neem contact op via werken@kober.nl of via 076-5045614.