fbpx Spring naar content

Door mijn passie voor dans, werk ik nu op de bso

‘Gaan we vandaag weer dansen juf?’ ‘Juf, juf, mag Europapa nog een keer op?’ Elke donderdagmiddag werkt Charlotte Blauw als pedagogisch medewerker op één van de bso’s binnen unit Princenhage (Breda). Daarnaast runt zij als ondernemer een eigen dansstudio. Haar liefde voor creativiteit, dans, muziek, bewegen en kinderen, kan zij allemaal kwijt in haar werk op de bso. Charlotte staat bekend als dé dansjuf van Kober.

Dansjuf en pedagogisch medewerker, een unieke combi
‘Vanuit mijn dansstudio begon ik met het geven van dansworkshops op de bso’, vertelt Charlotte. ‘Dit deed ik alleen in vakanties of bij speciale activiteiten. Totdat Dorine Lips, unitmanager Princenhage, mij vroeg of ik op donderdagmiddag vast op de bso wou komen werken. Ik had daar zelf nooit aan gedacht, maar waarom niet eigenlijk? Creatief bezig zijn met kinderen geeft mij energie.’

Werken met jonge kinderen voelt vrij en blij
‘Ik werkte voorheen als docent op het middelbaar onderwijs’, vervolgt Charlotte haar verhaal. ‘Daar gaf ik kunst-, cultuur- en dansles. Bij pubers voelde ik steeds meer weerstand bij het dansen en bewegen, jonge kinderen hebben daar geen last van. Zodra ik muziek aanzet, gaan zij helemaal los! Na een drukke dag op school, waarbij kinderen veel zitten en luisteren, is het fijn om je lichaam in beweging te brengen. Alle kinderen worden vrolijk van dansen, maar dansen moet niet als ik er ben. Het kan ook zijn dat ik rustig met de kinderen ga tekenen. Tijdens het tekenen en knutselen voer ik fijne gesprekken met de kinderen en maken we echt contact.’

Wat dansen betekent voor kinderen
Charlotte: ‘Als kinderen zich aan elkaar irriteren of als ze gewoon maar een beetje rondhangen, dan zet ik de muziek aan voor leuke dansspellen. Bijvoorbeeld: sta als een standbeeld als de muziek stopt, zoek en raak een bepaalde kleur aan of show je dansmoves in de kring. Kinderen vragen vaak om hiphop of streetdance, maar er is zoveel meer. Elkaar spiegelen bijvoorbeeld of improvisatie, daarbij dans je in tweetallen en volg je elkaar. Tijdens het dansen gebruiken kinderen hun lichaamstaal, prikkelen ze hun fantasie en werken ze samen. Je zou het niet zeggen, maar met dansen zetten we ons brein aan het werk! Als je dan hoort ‘Juf, ik wist niet dat ik dit ook kon’, kan ik alleen maar concluderen dat dansen een waardevolle toevoeging is voor kinderen op de bso.’

Kober denkt mee en is flexibel
‘Bij Kober krijg ik alle ruimte om mijn creativiteit en passie voor dansen in te zetten voor de kinderen’, zegt Charlotte. ‘Daarnaast ontvang ik alle steun om mijn dansstudio te runnen. Een keertje mijn werkdag ruilen is bijvoorbeeld geen probleem. Laatst kreeg ik een aanvraag om dansles te geven aan jongeren in het asielzoekerscentrum. Dat wou ik graag doen, maar hierdoor kon ik drie weken niet op de bso werken. Mijn unitmanager deed daar niet moeilijk over. Het is fijn dat ik mijn ondernemerschap kan combineren met het werken op de bso. Bij Kober voel ik mij heel welkom.’